Sunday 11 November 2012

FOTOGRAFI DALAM PENDIDIKAN


Pengenalan

Gambar atau foto sebenar - alat visual yang efektif kerana dapat menvisualisasikan sesuatu perkara dengan lebih konkrit, realistik dan lebih tepat juga merupakan media penyampaian dan perkongsian maklumat yang utama.
Penghasilkan gambar foto memerlukan kemahiran dalam bidang fotografi seperti pengetahuan teknikal (penggunaan kamera & alatan sampingan) serta kaedah pengawalan dan penentuan spesifikasi kamera yang utama.
Kini telah dipermudahkan dengan penggunaan kamera digital ataupun kamera automatik.

Fotografi

Greek- Phos (cahaya), Graphein (tulis/lukis)
Umumnya- penghasilan imej oleh tindakan cahaya.

Cabang-cabang Fotografi
3 cabang penggunaan fotografi :-
1. Seni (Fine Art) - gabungan foto dengan (lukisan & alat- alat seni). Pelik & abstrak kerana sukar difahami maksudnya.
2) Komersial – potret, gambar kumpulan & pemandangan dengan bantuan komputer dan perisian grafik. Penterjemahan imaginasi ke alam realiti.
3) Fotografi Penggunaan (Applied Photography)
Bidang fotografi udara, perubatan,pendidikan dokumentasi dsb.

Peralatan

Nilai dan harga bukan penentu kualiti sesuatu gambar foto yang dihasilkan.

*Kamera sebagai perantara untuk menyampaikan maklumat,
*cahaya adalah bahasa fotografi,
*ton warna dan susunan objek pula mempengaruhi keberkesanan penyampaian iaitu mempunyai daya tarikan.

Peralatan asas adalah kamera dan filem.

Peralatan tambahan seperti lensa, kanta, penapis atau filter dan sebagainya.

Kamera

Jenama kamera yang utama di pasaran antaranya ialah Nikon, Canon, Pantex, Olympus dan sebagainya.
Ciri-ciri tersebut secara ringkasnya boleh dinyatakan seperti yang berikut :
Nikon - Kelasakan
Canon - Kemodenannya
Mamiya - Penghasilan dalam Studio
Vivitar - Pilihan lensa yang pelbagai
Pantex - Kemurahannya
Leica - Kehalusan kanta
Olympus - Sentiasa tampil dengan teknologi terkini

Jenis-jenis Kamera

Kamera dapat dikategorikan mengikut jenis berdasarkan beberapa faktor utama seperti cara berfungsi dan sebagainya. Antara jenis-jenis kamera yang utama ialah :

1) Pocket Camera (Kamera Kocek) –
2) a. Kamera SLR (single lense-reflect)
b. Kamera SLR format besar
3) Rangefinder (atau viewfinder)
4) Twin Lens Reflex ( Lensa Kembar)
5) View Kamera
6) Kamera Instant (Segera)
7) Kamera Digital

Pelarasan Kamera
Spesifikasi / aspek ternikal yang perlu diketahui oleh seseorang jurufoto dalam pelarasan kamera antaranya :

1) Kanta atau Lensa (Lens)
2) Fokus
3) Pengawalan Dedahan (Exposure)
4) Bukaan Kanta (Aperture)
5) Kecepatan Pengatup Kanta (Shutter Speed)
6) Jarak Jelas (Depth of Field)

1.Lensa/Kanta
Merupakan salah satu komponen yang boleh digunakan untuk melaras kamera agar mendapat ketepatan imej yang diperlukan.

Jenis-jenis kanta :
Fish Eye Lens (16 mm dan ke atas)
Wide Angel Lens (20mm hingga 35mm)
Normal Lens (45mm hingga 55mm)
Short Telephoto Lens (75mm hingga 105mm)
Telephoto Lens (135mm hingga 500mm)
Mirror Lens (250mm hingga 2000mm)
Macro/Micro Lens (50mm hingga 55mm)
Perspective Control Lens (20mm hingga 35mm)
Zoom Lens (20 – 35mm, 35 – 70mm, 28 – 85mm, 28 – 105mm, 28 – 200mm, dll)

2.Fokus
Memfokus merupakan suatu proses menentukan ketepatan sesuatu imej atau objek yang ingin dirakamkan.

Jarak Fokus
Ditentukan mengikut keupayaan sesuatu kanta / lensa yang digunakan;
b) Kanta normal lebih rendah jarak fokusnya berbanding dengan kanta telephoto (telephoto lens) atau kanta zoom.
c) Kanta wide angle lebih rendah jarak fokusnya daripada kanta normal.

Proses memfokus, istilah yang sering digunakan ialah :
- Blur / kabur
- Focus / jelas
- Out of focus / tersasar dari fokus utama
- Tak fokus / imej pecah
- Pengawalan Dedahan (Exposure)
- Menentukan banyak mananya cahaya yang akan dapat sampai kepada filem.

Dua alat kawalan yang memainkan peranan utama dalam menentukan dedahan (exposure) yang betul untuk satu-satu kamera ialah SS (Shutter Speed) dan f. (aperture).

Penunjuk yang biasa digunakan di dalam meter cahaya ialah :
Warna (a) Hijau (Normal – cukup cahaya)
(b) Merah (Lebih atau kurang cahaya – bergantung pada keadaan)

Tanda (a) + Lebih cahaya
(b) - Kurang cahaya
(c) o Normal (cukup cahaya)

The exposure is the amount of light received by the film or sensor and is determined by how wide you open the lens diaphragm (aperture) and by how long you keep the film or sensor exposed (shutter speed). The effect an exposure has depends on the sensitivity of the film or sensor.

Bukaan Kanta (Aperture)
Mengawal kekuatan/darjah kecerahan memasuki kamera dan juga mengawal jarak jelas (depth of field).
Berikut merupakan antara ciri-ciri utama aperture :
1) Alatan untuk mengawal cahaya dan terletak pada kanta
2) Bertanda nombor – berkadar songsang dengan bukaan Kecil bukaan (Misalnya 32: luas kedalaman medan ‘high depth of field’) Besar bukaan (Misalnya 1.4 : kurang @ sempit ‘shallow depth of field’.
3) Mempunyai pelaras seperti berikut : f/4, 5.6, 8, 11, 16, 22…. dan digelar nombor f / f stop
4)Bukaan aperture : ¼, 1/5.6, 1/8, 1,11…
5) Semakin besar nombor f, semakin kecil bukaan aperture.
Contoh : f/4 bersamaan ¼ , f/5.6 bersamaan 1/5.6

Pembukaan Kanta atau Saiz Aperture
Angka f merujuk kepada saiz aperture
Lebih besar f lebih kecil aperture

Kecepatan Pengatup Kanta (Shutter Speed)
Fungsi utama Pengatup Kanta atau shutter ialah :
a) Mengawal jangka masa cahaya memasuki kamera.
b) Mengawal pergerakan objek/subjek.
- Jika menggunakan kelajuan shutter perlahan, objek/subjek seakan-akan bergerak (terapat calar-calar).

Ciri-ciri utama shutter adalah seperti berikut :
Shutter bertindak sebagai kelopak mata kamera.
b) 2 jenis shutter iaitu Shutter di dalam lensa atau shutter daun dan Shutter di dataran fokal (jenis mendatar dan menegak)
c) Pelaras kelajuan :B, 1, 2, 4, 8, 15, 30, 60, 125, 250, 500, 1000, 2000…
d) Kadar kecepatan pergerakan ½ saat, ¼ saat, 1/8 saat dsb.
e) Kelajuan shutter speed yang tinggi boleh membekukan keadaan. Misalnya kelajuan 1/250 dan ke atas.

Jarak Jelas (Depth of Field)
Merujuk kepada jarak di antara objek terdekat dengan objek paling jauh di mana subjeknya berada di dalam jarak fokus.
Jarak jelas bergantung kepada aspek berikut :
Semakin besar nombor f (bukaan aperture kecil), semakin luas jarak jelas.
b) Semakin jauh jarak sesuatu objek/subjek yang di fokus, semakin luas jarak jelas
c) Semakin besar jarak fokal lensa yang digunakan, semakin sempit jarak jelas.

A larger aperture (smaller f-number, e.g. f/2) has a shallow depth of field. Anything behind or in front of the main focus point will appear blurred. A smaller aperture (larger f-number, e.g. f/11) has a greater depth of field. Objects within a certain range behind or in front of the main focus point will also appear sharp.

The depth of field determines how much of an image is in focus. For example, if you took a photo of someone with a mountain range in the background, and both the subject and the mountain range are in focus, you have deep or large depth of field.

If the subject is in focus but the mountains are blurred, you have shallow or small depth of field.

E.g. F16 gives deep depth of field and F2.8 gives shallow depth of field.

Komposisi

Proses pemilihan dan penyusunan subjek di dalam sesebuah kawasan imej yang ingin dirakamkan.
Beberapa panduan utama di dalam menghasilkan komposisi imej yang baik, iaitu :
Imej yang mempunyai kadar tumpuan dan minat yang tinggi
Menggunakan panduan “Rule of Thirds”
Pilih sudut kamera yang terbaik
Bergerak lebih dekat dengan subjek
Menggunakan garisan bagi meningkatkan minat dan kesatuan
Beri perhatian kepada latar belakang
Rakaman menerusi bingkai
Dapatkan gambar penuh aksi
Filem
Tempat imej dirakam dan disimpan sebelum dihasilkan dalam bentuk cetakan

2 Kategori Filem :
Negatif – hitam putih dan berwarna (filem sebagai rakaman sahaja)
b) Positif – gambar slaid (imej dirakamkan terus dan filem ini juga merupakan slaid paparan)

Kelajuan Filem
Kadar kepekaan filem kepada cahaya, diwakili oleh piawaian seperti ISO atau indeks dedahan (exposure indeks *ei). Filem berkelajuan tinggi memerlukan cahaya yang kurang berbanding filem berkelajuan rendah.
3 Piawaian Filem
ASA : American Standard Association
ISO : International Standard Organization
DIN : Deuth Industrie Norm

Ketiga-tiga piawaian di atas boleh dibahagikan:
Perlahan 12 32
Sederhana 62 100 125
Laju 200 400 800 1000 ……….6400

Jenama Filem
a) KODAK – warna semulajadi, tubuh badan manusia.
b) FUJI – gambar bercorak, pemandangan kehijauan
c) AGFA – suasana kebiruan
d) ILFORD
e) MITSUBUSHI
f) KONICA

Jenis Filem
Day Light Filem – sesuai di luar bilik (cahaya diperolehi cukup). Dalam bilik, gunakan flash elak kesan gambar kuning (Yellowish Orange Cast)
Tungsten Filem - Dalam bilik tanpa gunakan flash. Di luar kesan kebiruan pada gambar.

Pemilihan Filem
Jenis kamera
Hasil yang diingini
Jenama dan gred filem
Berapa banyak foto yang ingin dihasilkan
Kepantasan filem
Peranan Fotografi Dalam Pendidikan
Menyampaikan fakta dalam bentuk visual.
Kemudahan pengajaran (Convenience)
Stimulasi
Perkembangan kemahiran
Rekod
Persembahan istimewa (special presentation)

Penutup
Dalam pendidikan , fotografi bukanlah satu bidang untuk golongan tertentu sahaja. Golongan pendidik mampu terlibat di dalam menghasilkan gambar foto mereka sendiri yang boleh digunakan dalam bidang pendidikan dengan sedikit usaha, pengetahuan dan kemahiran asas dalam bidang fotografi.
(http://www.all-things-photography.com/digital-slr.html)