Thursday 27 December 2012

Rancangan Pengajaran Harian (RPH)



Contoh RPH Subjek Perdagangan Bab 5 Tingkatan 4
 



RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tarikh    : 28 November 2012
Hari       : Rabu

Maklumat Perancangan
Mata Pelajaran Perdagangan



Masa & Tempoh
:
10.00-10.30AM (30 minit)
Tingkatan
:
4D (Sederhana)
Bilangan Pelajar
:
38 orang
Topik Pembelajaran
:
Bab 5: Industri Kecil dan Sederhana (IKS)
Subtopik
:
5.1a Maksud Industri Kecil dan Sederhana (IKS)
5.1b Ciri-ciri Industri Kecil dan Sederhana

Objektif Pengajaran

:
Selepas mempelajari topik ini, pelajar-pelajar akan dapat:
1.     Menghuraikan maksud Industri Kecil dan Sederhana (IKS) dengan menggunakan kefahaman sendiri.
2.     Menghuraikan ciri-ciri Industri Kecil dan Sederhana (IKS) mengikut kefahaman sendiri.

Pengetahuan Sedia Ada Pelajar
:
Pelajar sudah didedahkan serba sedikit mengenai Industri Kecil dan Sederhana melalui pengajaran yang lepas.

ABM/BBM
:
Laptop, LCD projektor, slaid power point, risalah dan lembaran kerja.

KBKK
:
1.     Pelajar menjana idea mengikut kefahaman sendiri definisi IKS.
2.     Pelajar membina kefahaman hubung kait tentang ciri-ciri IKS.


Nilai
:
Pelajar dapat menerapkan nilai rasional, bertanggungjawab, kerajinan, ketekunan dan keyakinan.


 Aktiviti Pengajaran

Tempoh/masa
Aktiviti pengajaran & pembelajaran
Catatan

Set induksi
(5 minit)
Topik: Bab 5 Industri Kecil dan Sederhana (IKS)

Pendekatan/Teknik:

·         Berpusatkan guru dan pelajar
·         Guru memberi arahan kepada  pelajar membetulkan kedudukan agar lebih selesa untuk belajar.
·         Guru memulakan pelajaran dengan menayangkan video mengenai barang-barang seperti kraftangan dan barang keluaran Industri Kecil dan Sederhana (IKS).
·         Perkaitan dilakukan dengan menyatakan siapa pihak pengeluar bagi barangan yang dipaparkan di dalam tayangan video.
·         Paparan slaid power point.

ABM:
Laptop, LCD projektor dan slaid power point.

Nilai:
Rasional, bertanggungjawab

KBKK:
Pelajar mengetahui dan mengenal pasti barangan keluaran IKS melalui tayangan video.
Perkembangan
(20 minit)
Sub Topik: 5.1a Definisi Industri Kecil dan Sederhana (IKS)

Guru menerangkan definisi IKS oleh SMIDEC yang untuk digunakan pakai hingga sekarang.

Pendekatan/Teknik:

·         Berpusatkan guru, pelajar dan bahan paparan.
·         Guru menerangkan definisi Industri Kecil dan Sederhana kepada pelajar.
·         Guru menjelaskan takrifan Industri Kecil dan Sederhana kepada pelajar dengan membezakan industri kecil dan industri sederhana

Jangkaan aktiviti:

·         Pelajar memberi perhatian terhadap penjelasan guru mengenai definisi IKS yang diberikan oleh SMIDEC
·         Guru akan bertanyakan kepada pelajar mengenai apa yang mereka faham tentang definisi Industri Kecil dan Sederhana untuk meningkatkan kefahaman pelajar.

Peneguhan/Pengukuhan:

Guru memberi definisi IKS dengan menggunakan ayat sendiri untuk menambahkan kefahaman pelajar.

Penilaian:

Guru menguji pelajar-pelajar dengan meminta pelajar untuk menjawab soalan menyatakan definisi Industri Kecil dan Sederhana mengikut kefahaman mereka sendiri.

Objektif:

Di akhir pembelajaran, pelajar-pelajar akan dapat:
1.     Menghurai definisi Industri Kecil dan Sederhana  menggunakan kefahaman sendiri.

ABM
Laptop, LCD projektor, risalah dan slaid power point.

Nilai
Pelajar dapat menerapkan nilai bekerjasama sesama sendiri, bertanggungjawab, ketekunan dan keyakinan.

KBKK
Pelajar menjana idea mengikut kefahaman sendiri definisi IKS.




Sub Topik : 5.1b Ciri Industri Kecil dan Sederhana (IKS)
Guru menerangkan 6 ciri IKS.
·         Jenis keluaran
·         Lokasi
·         Organisasi
·         Modal
·         Pekerja
·         Teknologi pengeluaran
Pendekatan/Teknik:
·         Berpusatkan guru, pelajar dan bahan paparan
·         Guru menerangkan cir-ciri IKS dan memberi penerangan terperinci bagi setiap ciri tersebut.
Jangkaan aktiviti:

·         Guru akan menjelaskan enam ciri-ciri Industri Kecil dan Sederhana kepada pelajar.
·         Guru menerangkan setiap ciri Industri Kecil dan Sederhana dengan bersertakan contoh.
·         Guru juga turut meminta pelajar untuk memberikan contoh bagi ciri tertentu Industri Kecil dan Sederhana.

Peneguhan/Pengukuhan:
Guru memberi contoh-contoh yang relevan untuk meningkatkan kefahaman pelajar.
Penilaian:
Guru menguji pelajar dengan memberikan beberapa soalan mudah untuk dijawab dalam masa yang singkat untuk menguji kefahaman pelajar.
Objektif
Di akhir pembelajaran, pelajar-pelajar akan dapat:
1.     Mengenalpasti ciri Industri Kecil dan Sederhana.
2.     Menghuraikan ciri Industri Kecil dan Sederhana menggunakan kefahaman dan ayat sendiri.
ABM
Slaid power point
Nilai:
Pelajar dapat menerapkan nilai bekerjasama, ketekunan dan keyakinan
KBKK
Pelajar membina kefahaman hubung kait tentang ciri-ciri IKS.

Penutup
(5 minit)
Pendekatan/kaedah:

·         Berpusatkan guru, pelajar dan bahan paparan.
·          
Rumusan Pengajaran

Guru akan merumuskan tentang pembelajaran yang berlaku hari ini secara ringkas kepada pelajar.

Tajuk berikut:
5.1c Kegiatan Industri Kecil dan Sederhana.
Penutup
Guru memberi motivasi kepada pelajar berkenaan dengan apa yang dipelajari pada hari ini dan mengingatkan mereka untuk menyiapkan tugasan yang diberi.
ABM:
Paparan slaid power point


KBKK
Membuat refleksi kendiri


Nilai
Peka
Berusaha



Refleksi









.........................................................................................................
.........................................................................................................
.........................................................................................................
.........................................................................................................
.........................................................................................................


Posted by : Zuraida S.

No comments:

Post a Comment